Reportage
Maaike Tindemans
Tekst:
Maaike Tindemans
Verwachte leestijd: 1 min

Nieuw evenement: ‘Inspiratie en nieuwe inzichten voor crisismanagers’

Hoe bereidt de Europese netbeheerder TenneT zich voor op een black-out? En wat zijn de nieuwste inzichten rondom crisiscommunicatie tijdens een cybercrisis? Dit zijn voorbeelden van onderwerpen die centraal stonden tijdens het nieuwe evenement Crisismanagement Boost van Merlin Software op 7 maart 2024. “Het was een inspirerende dag”, zegt organisator René de Jong.

Merlin Software vindt het belangrijk om kennis en ervaringen te delen. “We doen dat via onze website en via LinkedIn”, vertelt René de Jong, mede-eigenaar van Merlin. “We hebben bijvoorbeeld blogs en video’s over de laatste ontwikkelingen in het vakgebied, we delen templates en we hebben stappenplannen, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een crisisevaluatie.”

“We vonden het nu tijd voor de volgende stap. Onze klanten, partners en andere organisaties in ons netwerk beschikken natuurlijk ook over enorm veel kennis en ervaring. Daarom hebben we besloten om het evenement Crisismanagement Boost te organiseren waarin zij hun kennis en ervaringen konden delen. Het is een evenement geworden voor iedereen die verantwoordelijk is voor de preparatie van zijn crisisorganisatie, dus ook voor crisismanagers die geen klant bij ons zijn."

Keynote-sprekers
De dag werd afgetrapt met de keynote-spreker Sebastiaan Barlagen, adviseur security en crisismanagement bij de Europese netbeheerder TenneT.

Sebastiaan Barlagen van TenneT trapte de dag af

“TenneT staat voor een veilige en betrouwbare elektriciteitsvoorziening, 24 uur per dag en 365 dagen per jaar”, vertelt Ruud van den Beukel, mede-eigenaar van Merlin Software. “Wat gebeurt er als er iets misgaat? En hoe bereidt TenneT zich voor op een black-out? Sebastiaan is daar in zijn presentatie dieper op ingegaan.”

Deep dive sessies
’s Middags konden de deelnemers kiezen voor 2 van de 3 deep dive sessies. “Dit waren interactieve sessies waarin een spreker een specifiek onderwerp uitdiepte”, zegt René.

Marcel Vielvoije van Northwave verzorgde een van de deep dive sessies

Cybercrisis
Een voorbeeld daarvan is de sessie van Marcel Vielvoije, Operational Lead Cyber Resilience bij Northwave Cyber Security. “Northwave helpt organisaties die het slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval. Zij hebben daar de afgelopen tijd nieuwe inzichten bij opgedaan. Marcel deelde tijdens deze sessie de nieuwste inzichten over veerkracht en crisiscommunicatie tijdens een cyberaanval."

Cascademodel
Een tweede deep dive sessie werd verzorgd door Michaël Bertels, crisisteam developer. Hij heeft in samenwerking met het NIPV een cascademodel voor brand gemaakt en heeft dit doorontwikkeld voor andere vormen van verstoringen. Met het cascademodel kun je in kaart brengen wat er allemaal op het spel staat tijdens een buitengewone gebeurtenis.

Crisisteam developer Michaël Bertels gaf uitleg over het cascademodel

Het model helpt bij het maken van de juiste afweging van de hoeveelheid en de wijze van de voorbereidingen die je treft. Dus: hoe kun je proportioneel reageren op een verstoring? Welke taal gebruik je als crisisteam om snel te duiden hoe ernstig een verstoring is? En hoe bepaal je binnen enkele minuten wie welke verantwoordelijkheden moet nemen en welke maatregelen er onmiddellijk genomen moeten worden?

Informatiemanagement
Ook konden de bezoekers kiezen voor een deep dive sessie van Merlin. In deze sessie nam René de Jong de deelnemers mee in de nieuwste ontwikkelingen van de app CrisisSuite. “We zijn in deze sessie bovendien dieper ingegaan op informatiemanagement in het algemeen. Bovendien hebben we onze lessons learned gedeeld en ervaringen uit gewisseld”, vertelt hij. “Deze sessie was dus ook interessant voor mensen die niet met onze app werken.” De dag werd afgesloten met een plenair gedeelte. “We kijken terug op een geslaagde dag", zegt Ruud tot slot. "En we kijken uit naar de volgende editie in 2025."

29 januari 2024