Actueel
Maaike Tindemans
Tekst:
Maaike Tindemans
Verwachte leestijd: 3 min

VieCuri MC: ‘We hebben nog nooit zo goed samengewerkt’

In de eerste golf werd het VieCuri MC in Venlo en Venray overspoeld met COVID-patiënten. Nu zit het ziekenhuis weer in een brandhaard. Wat doen zij nu beter of anders dan in die eerste golf? Een interview met crisiscoördinator Ruud Sturznickel.

“We plannen nu meer rustmomenten voor de medewerkers in”, vertelt Ruud Sturznickel, crisiscoördinator bij VieCuri Medisch Centrum. “Tijdens de eerste golf bleven alle medewerkers altijd op de COVID-afdelingen, ook als het even iets rustiger was. Ze voelden zich bezwaard om naar huis te gaan.

We zijn ons er nu bewuster van dat medewerkers rust nodig hebben om deze crisis vol te kunnen houden. Als het even iets rustiger is, krijgen er meer mensen vrij, eventueel met een oproepdienst. Zo willen we voorkomen dat ze later, bij een volgende piek, uitvallen.”

Na de eerste golf hebben jullie geëvalueerd. Welke verbeteringen kwamen daaruit?
“Een belangrijke verbetering is dat de crisisteams minder snel opschalen. We laten de coördinatie langer in de lijn lopen. Dat is beter voor de communicatie en fijner voor de medewerkers omdat dan alles loopt zoals mensen dat gewend zijn.

Werknemers hebben rustmomenten nodig om deze crisis vol te kunnen houden

Ook zijn er meer mensen toegevoegd aan de crisisteams en zijn er meer crisisteams. In de eerste golf voelden de mensen op de werkvloer zich niet altijd gehoord. Daarom hebben we het verpleegkundig staf bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan het OCT. En de medische staf is aanwezig bij het CBT en het OCT. Dat zorgt ervoor dat de beslissingen die we nemen meer draagvlak hebben op de afdelingen, omdat de eigen collega’s daarin hebben meegedacht.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede golf?
“Na de eerste golf is er veel aandacht geweest voor scholing. Dit was met name medische scholing over de behandeling van COVID-19 patiënten. Tijdens deze trainingen was er ook veel aandacht voor psychosociale hulpverlening.

'Het verraste me dat we weer tot de zwaarst getroffen gebieden behoren'

Verder zijn er scenario’s beschreven en opschalingsplannen gemaakt voor ons beddenhuis en de IC. Er is toen veel nagedacht over de meest optimale vorm van het inzetten van medewerkers en het opschalen van beddencapaciteit.”

Hoe hebben jullie het begin van de tweede golf ervaren?
“Het verraste me dat we weer tot de zwaarst getroffen gebieden van Nederland behoren. In de eerste golf zaten we in een brandhaard en nu weer. Ik had gedacht dat we in de tweede golf de ziekenhuizen uit de rest van het land zouden kunnen helpen. Niets is minder waar. We zitten weer in de top van Nederland.”

Wat doen jullie nu beter dan in de eerste golf?
“Je leert continu. We zijn bijvoorbeeld flexibeler geworden in het op- en afschalen. En we hebben nu een betere balans tussen reguliere en COVID-zorg. Het afschalen van reguliere zorg gaat heel gericht en alleen als het echt niet anders kan. De planning van de OK’s is daar een voorbeeld van. We kijken telkens kort van te voren hoeveel OK’s er beschikbaar zijn. Daar plannen we operaties in voor de reguliere zorg. Zo werken we de opgelopen achterstanden weg.

We hebben nu een betere balans tussen reguliere en COVID-zorg

Daarnaast is onze crisiscommunicatie verbeterd. We delen - naast de besluiten - nu veel meer de dilemma’s en overwegingen met medewerkers. Sinds de tweede golf gebruiken we audioberichten als aanvulling op onze videoboodschappen. Het delen van meer procesinformatie wordt gewaardeerd.”

De Britse variant kan voor een derde, ongekend grote golf zorgen. Hoe zijn jullie daarop voorbereid?
“Het draaiboek voor code zwart ligt er al. De grootste uitdaging bij een derde golf is hoe we de juiste balans houden tussen COVID-zorg en de acute reguliere zorg. Daar zijn we nu opnieuw over aan het nadenken.

En natuurlijk kijken we ook naar noodplannen. Misschien kunnen we bijvoorbeeld mensen die corona gehad hebben eerder naar huis sturen? Zij krijgen de laatste fase van de behandeling dan thuis. En misschien kunnen we mensen in de eerste fase van de ziekte thuis behandelen, waarmee we voorkomen dat zij in het ziekenhuis belanden.

We voeren hier al gesprekken over met de ketenpartners, de huisartsen, de verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg. Je loopt hierbij wel tegen uitdagingen aan. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat mensen thuis de juiste materialen hebben voor het toedienen van zuurstof? Qua materiaal en medewerkers vissen we toch allemaal uit dezelfde vijver.”

Ondertussen zijn jullie ook bezig met de vaccinatie. Hoe waren jullie daarop voorbereid?
“We hadden al een team dat zich bezig hield met de vaccinatie, toen we hoorden dat de medewerkers van de acute zorg plotseling eerder aan de beurt waren. We hebben natuurlijk al ervaring met de normale griepprik. Ook hadden we ervaring met een groot onderzoek onder onze medewerkers naar antistoffen tegen corona. Die combinatie van kennis en ervaring hebben we gebruikt om een strak georganiseerde vaccinatie op te zetten.

We hadden kennis en ervaring om een strak georganiseerde vaccinatie op te zetten

De collega’s schreven zich in voor een bepaald tijdslot, alsof ze een event gingen bijwonen. Met dat ticket in de hand waren zij vervolgens op het afgesproken tijdstip welkom in de ruimte waar we vaccineren. Op die manier wisten we precies hoeveel spuiten we moesten klaarleggen, wat verspilling van dit schaarse vaccin voorkomt.”

Dus jullie waren er klaar voor?
“Jazeker. En dan nog is het hard werken om de laatste voorbereidingen te treffen. Zaterdagochtend kregen we het telefoontje dat de vaccinatie de week erop ging plaatsvinden. In de ruimte waar we wilden vaccineren, vonden op dat moment nog andere activiteiten plaats. We zijn zaterdagmiddag begonnen om alles in gereedheid te brengen. Je zet met z’n allen de schouders eronder.

'Het ziekteverzuim is enorm laag'

Die zondag zijn alle namenlijsten en reservelijsten nog een laatste keer gecheckt. Vervolgens konden medewerkers zich vanaf maandag inschrijven. Niet alleen de medewerkers van de acute zorg van VieCuri werden bij ons gevaccineerd, ook de medewerkers van de AmbulanceZorg. Woensdagochtend, toen de vaccins kwamen, waren we klaar om te starten.”

We zitten nog midden in de coronacrisis. Is er iets dat je bijblijft, als je nu al terugblikt?
“Dat we nog nooit zo goed met elkaar hebben samengewerkt. Dat geldt zowel voor de samenwerking in de keten als voor de samenwerking in het ziekenhuis. Mensen staan voor elkaar klaar en hebben oog voor elkaar. Je hoort vragen als: hoe gaat het met je? En: kan ik iets voor je doen?

Het is fijn dat die mentaliteit er is, zeker nu de crisis al zo lang duurt. Je ziet het ook terug in ons ziekteverzuim, dat enorm laag is. Er is nog steeds een wij-gevoel. En dat is nodig, want op die manier kunnen we de derde golf aan.”

27 januari 2021