Interview
Maaike Tindemans
Tekst:
Maaike Tindemans
Verwachte leestijd: 1 min

Joop Franke over BCM: hoe krijg je je collega's mee?

Iedere BCM-er kent het probleem: niet iedereen heeft tijd voor BCM. Ook Joop Franke, pionier op BCM-gebied, kreeg hier in zijn beginjaren wel eens mee te maken. Hoe ging hij hiermee om?

Het is ergens in de jaren ‘90 als Joop Franke, als consultant van het Computer Uitwijk Centrum, organisaties probeert te overtuigen van het belang van BCM. “Dat viel niet mee, want veel bedrijven hadden het te druk met hun dagelijkse werkzaamheden", vertelt hij. “Maar als ik eenmaal met hen in gesprek was, kon ik vertellen over de calamiteiten die ik zelf had meegemaakt. Dat zorgde ervoor dat mensen het belang van BCM gingen inzien.” Zo sleepte Joop, samen met zijn collega, zijn eerste opdracht binnen om een uitwijkplan te maken voor de computers en de werkplekken van een groot bedrijf.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
“We hebben eerst geïnvesteerd in de A van Acceptatie. We vertelden over praktijkvoorbeelden. Dat gaf mensen houvast. We merkten al snel dat er een aantal mensen waren die spontaan goed meededen. Anderen hadden geen tijd. We hebben ons gefocust op de mensen die wel graag wilden. Samen met hen hebben we uitwijkmaatregelen getroffen en een plan gemaakt dat we onverwachts gingen testen.”

Hoe ging die eerste test?
"Goed. We hadden met onze opdrachtgever afgesproken dat we op een dag om 10.00 uur zouden gaan testen. Tot mijn grote verbazing kregen we om 5.30 uur 's ochtends een melding binnen dat al hun computers waren uitgevallen. De werknemers van het bedrijf zouden naar de uitwijklocatie komen wanneer deze operationeel was.

Joop Franke bracht dit jaar een handboek uit waarin stap voor stap staat omschreven hoe organisaties BCM kunnen implementeren

Ik belde natuurlijk meteen mijn opdrachtgever om te vragen wat eraan de hand was. ‘Wat om 10.00 uur kan, dat kan om 5.30 uur ook', zei hij. Hij had het tijdstip bewust vervroegd om te kijken of het plan ook op onverwachtse momenten zou werken.

De test verliep precies zoals je het zou verwachten. Voor de mensen die hadden meegewerkt was alles goed geregeld. Op de uitwijklocatie stond een pc en een werkplek voor hen klaar en alles werkte zoals vooraf bedacht. De mensen die niet meegewerkt hadden, kwamen in een leeg kantoor terecht. Zij kwamen er toen achter dat er bij een calamiteit niets voor hen geregeld is.”

Wat is de belangrijkste les die jij uit deze case gehaald hebt?
“Dat het geen zin heeft om mensen te veel te pushen. Het is beter om aan de slag te gaan met de mensen die wel graag meewerken. Dan gaat het vanzelf leven.

Ik sluit elke test altijd feestelijk af, want voor mij is een test altijd geslaagd. Je gaat ontdekken of de maatregelen en het plan werken zoals je gedacht had. Werkt het niet? Dan heb je het geluk gehad dat het een test was en dat je de nodige aanpassingen in de maatregelen en het plan kan maken. We hebben de dag afgesloten met een etentje. En er kwam een artikel in het bedrijfsmagazine waarin we vertelden dat de test had aangetoond dat ons uitwijkplan werkte zoals van te voren bedacht. De test én de positieve aandacht die het kreeg, zorgden ervoor dat ook de collega's die oorspronkelijk geen tijd hadden het nut en de noodzaak van BCM gingen inzien.”

Dit is het tweede artikel uit een serie. Nieuwsgierig naar de andere interviews met Joop Franke? Lees dan ook:

  • Deel 1: ‘Het is mijn hobby, missie en passie’
  • Deel 3: 'Denk groot, begin klein'
  • Deel 4: de 7 belangrijkste BCM-stappen
19 januari 2020