Interview
Maaike Tindemans
Tekst:
Maaike Tindemans
Verwachte leestijd: 2 min

Joop Franke over BCM: ‘Denk groot, begin klein’

Hoe zet je BCM op in een grote organisatie? “Denk groot, begin klein", zegt BCM-specialist Joop Franke. In een serie artikelen blikt hij terug op zijn 35-jarige carrière. Deze keer vertelt hij hoe hij BCM heeft opgezet bij de Belastingdienst.

Het is oktober 1998 als Joop Franke start met zijn baan als BCM-specialist bij de Belastingdienst. BCM staat in die jaren nog in de kinderschoenen en veel van Joop's collega's hebben daar nog weinig over gehoord. Wel is computeruitwijk een begrip en heeft men daar veel ervaring mee. Dat computeruitwijk een deel uitmaakt van een groter geheel, moet nog landen. “Ik ben begonnen om veel te investeren in de A van Acceptatie", vertelt Joop. “Want pas als mensen het nut en de noodzaak van BCM inzien, kun je verder.”

Hoe heb je dat gedaan?
“Ik ben aangeschoven bij werkoverleggen en ik heb veel met mensen gesproken. Ik denk dat dit het moeilijkste en meest essentiële onderdeel van ons vak is. Natuurlijk moet je als BCM-specialist weten hoe je de methodiek moet toepassen in de organisatie. Maar het is nog veel belangrijker dat je een echt mensen-mens bent. Je moet in staat zijn om naar mensen te luisteren en hen van repliek te dienen. En je moet weten hoe je mensen respectvol weet te overtuigen.

Joop Franke: 'Het is belangrijk dat je als BCM-er een mensen-mens bent'

Ik had het geluk dat ik twee grote calamiteiten had meegemaakt waar ik over kon vertellen. Ik kon uitleggen wat mij was overkomen en wat dat met mij gedaan had.

In die tijd had ik nog een eigen kantoor en de deur stond altijd open. Ik wilde bereikbaar zijn. Ik had een wand vol met foto's van calamiteiten, zodat het meteen duidelijk was waar het in mijn vak om gaat. Zo kwamen er gesprekken over BCM op gang.

Onbekend maakt onbemind en dat wilde ik voorkomen."

Hoe heb je BCM vervolgens geïmplementeerd?
“Stap voor stap. Een belangrijke basisregel bij BCM is: denk groot, begin klein. Het is als een legpuzzel. Stukje voor stukje kijk je of het past en zo bouw je het verder uit.

Dat is belangrijk, want als je recht op je doel afgaat, zal je merken dat het voor veel mensen te snel gaat. Je zult dan te horen krijgen dat er geen tijd en geen geld is voor BCM. Als je het langzaam opbouwt gaat het beter. En dan nog zal je regelmatig je hoofd stoten. Er is dan veel praterij en doorzettingsvermogen nodig om weer een stap verder te komen.”

Kun je een voorbeeld noemen van een BCM-stap die je bij de Belastingdienst gezet hebt?
“In een projectgroep hebben we in kaart gebracht wat het betekent als het primaire proces uitvalt. Dat was een groot project omdat de Belastingdienst een omvangrijke organisatie is.

'Je hebt veel doorzettingsvermogen nodig om verder te komen'

Natuurlijk kwam daaruit naar voren dat de gevolgen daarvan enorm zijn. Dat is niet uniek voor de Belastingdienst. Dat geldt voor elke organisatie. Zo'n uitval geeft enorm veel reputatieschade en de gevolgen voor de direct betrokkenen zijn groot.

Ook had ik in kaart gebracht wat zo'n uitval zou betekenen voor de overige stakeholders. Een calamiteit is als een steen die je in het water gooit. De eerste rimpeling is het diepst en het duidelijkst zichtbaar. De ringen daar omheen zijn groter, maar wel minder diep.”

Hoe heeft BCM bij de Belastingdienst zich verder ontwikkeld?
"
Deze impact-analyse is de basis geweest voor de BCM-plannen daarna. Maar dat heb ik zelf niet meer meegemaakt. Voor mij persoonlijk was het tijd voor de volgende stap. Mijn motto is: ‘kennis met je niet bezitten, kennis moet je willen delen’. Daarom ben ik gestopt met mijn baan bij de Belastingdienst en ben ik me gaan focussen op BCM-trainingen en opleidingen, zodat ik mijn kennis over BCM kon overbrengen aan anderen.

Joop Franke bracht dit jaar een handboek uit waarin stap voor stap staat omschreven hoe organisaties BCM kunnen implementeren

Voordat ik wegging heb ik ervoor gezorgd dat de BCM-taken gecontinueerd werden en daarvoor heb ik een collega ingewerkt. Al met al is het een mooie tijd bij de Belastingdienst geweest."

Dit is het derde artikel uit een serie. Nieuwsgierig naar de andere interviews met Joop Franke? Lees dan ook:

  • Deel 1: Joop Franke over BCM: ‘Het is mijn hobby, missie en passie’
  • Deel 2: hoe krijg je je collega's mee?
  • Deel 4: de 7 belangrijkste BCM-stappen
06 mei 2021